Smalspoor Harskamp

In Harskamp is al 14 jaar een smalspoorbaan. Deze is op het terrein van de Generaal Winkelman Kazerne, van oudsher het Infanterie Schietkamp ISK aan de Otterloseweg. Deze smalspoorbaan, genaamd Decauville Spoorweg Museum, heeft zijn naam ontleend aan de uitvinder van het verplaatsbare smalspoormaterieel in 1875, de Franse landbouwer en industrieel Paul Decauville. Zij beheerd een collectie van ongeveer 3 stoomlocomotieven, 22 diesellocomotieven, 1 benzinelocomotief, 3 electrotuinderswagens en ongeveer 180 lorries in de spoorwijdte van 350 tot 1000 mm. De spoorwijdte in het museumpark is 700 mm en prachtig aangelegd door een stuk bos en plantsoenen met een lengte van ca. 1,5 km, diverse wissels en draaischijven. De smalspoortrein is een vergeten transportmiddel dat vroeger voor de tijd van vrachtwagens en heftrucks veelvuldig werd gebruikt voor het transport van allerlei goederen en grondstoffen in de industrie, land-en tuinbouw, mijnbouw, aannemerij, op landgoederen, militaire terreinen etc. Maar het museum is met ingang van 1 september 2014 gesloten. Vanwege infrastructurele bezuinigingen heeft defensie besloten het museumpark te sluiten. Voor Decauville Spoorweg Museum betekend dit dat zij na 14 jaar verblijf op de Harskamp op zoek zijn naar een andere locatie om hun activiteiten voort te zetten. Op 19 juli 2014 was er voor de laatste maal een Zomer Museumfestival waarbij bijna al het rollend materieel aanwezig was. Meer info over het museum op www.decauville.nl

 

Loc 2, Ruston & Hornsby, Ltd, Lincoln (GB), type 20DL, b.j. 1950, ex Leeflang Heibedrijf, Gouda

Loc 2

Loc 3, Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jugenthal a/d Sieg (BRD), type EL110, b.j. 1955

Loc 4, Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jugenthal a/d Sieg (BRD), type EL110, b.j. 1955

Loc 5, Spoorijzer, Delft, type RT11, b.j. ca 1955, ex betonfabriek Bonna, Vianen

Loc 8, Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jugenthal, Kirchen a/d Sieg (BRD), type EL110, b.j. 1955.  Ex heibedrijf Nederveen, Rotterdam

Loc 9, Ruston & Hornsby Ltd, Lincoln (GB), b.j. 1954. Ex munitiecomplex van de Kon. Luchtmacht te Alphen (NB)

Loc 10, Deutz Motorenfabrik / Klückner Humboldt, Keulen, type OME117f, b.j. 1972

Loc 11, Orenstein & Koppel, type MV2, b.j. 1956 + 9 kiplorries

loc 12, Diema, Diepholz, type DS30/1, b.j. 1955

Loc 16, Schöma, Diepholz, type CDL15, b.j. 1967

                                                Loc 15, Schoema, Diepholz, type CDL15, b.j. 1957 met personenlorries 521+523+522

loc 17, Schöma, Diepholz, type CDL10, b.j. 1967

Loc 18, Schöma, Diepholz, type CHL-20, b.j. jaren 60

Loc 20, Jenbacher Werke, Jenbach, Tirol, type JW20, b.j. 1954. Ex De Bruyne Openbare Werken, Hamme (B)

Loc 26, AEG Union, Wien, type GA1, b.j. 1942. Ex Wolfsegg Trauntaler Kohlenwerke, Ampflwang (A). Spoorwijdte 580 mm.

Loc 497, Henschel und Sohn, Kassel, type Dh2t Brigadelokomotive gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog

op het smalspoor van de "Heeresfeldbahn"aan het Westfront, b.j. 1915

Oude schijvenloods van de Oosterheide.

Bouwkeet, b.j. ca 1955, op lorrieonderstel, b.j. 2001, eigenbouw

Onbekende spoorkraan, spoorwijdte 1700 mm, b.j. 1850-1880.  Ex scheepswerf te Warmond

Handdraaikraan, De Hollandsche IJssel, Warmond, b.j. ca 1900, spoorwijdte 1000 mm.

Houten lorrie

Zomerrijtuig DT71

Personenlorries DR521+523+522, eigenbouw 1994

Schamellorrie HW421 en 422, b.j. ca 1950

Gevangenenrijtuig KW541, vierassige gesloten personenwagen met langs banken op lorrie draaistellen, b.j. 1935

Snijbranderwagen, b.j. 2005, eigen bouw

Rail depot

Werktrein

==============================================================================

In verband met de sluiting van het museum in Harskamp, was 29 augustus 2014 de laatste dag dat de museumbaan in gebruik was.  Op deze dag werd volop gebruik gemaakt van de dieseltreinen met aanhangwagens, die elke rit vol zaten. De volgende foto's zijn op deze dag gemaakt.